Google Analytics 4 instellen

Van lead naar conversie.

Your Digital Minds helpt je op weg met Google Analytics 4 (GA4). Van het opzetten en installeren van GA4 tot het optimaliseren van bestaande Google Analytics 4 accounts.

Google Analytics 4 instellen?

Vanaf de zomer in 2023 vervalt Universal Analytics. Dit houdt in dat als je year-to-year data wilt analyseren in je dashboards, je voor de zomer van 2022 al over moet schakelen naar Google Analytics 4 (GA4). Er zijn verschillende opties mogelijk. Het simpelweg tracken van website verkeer is relatief makkelijk in te stellen. Heb je een webshop en wil je Google Analytics 4 E-commerce tracking instellen? Dan helpen we je graag verder op weg!

GA4 Implementatie met Google Tag Manager

We raden je altijd aan om Google Analytics 4 in te stellen met behulp van Google Tag Manager (GTM). Ben je hier nog niet bekend mee? Lees hier dan meer over op onze Google Tag Manager pagina. Als je een Google Tag Manager account hebt aangemaakt zijn er slechts enkele stappen die je moet doorlopen. We zetten ze hieronder voor je op een rijtje:

  1. GA4 property aanmaken in je huidige Universal Analytics omgeving
  2. Kies voor Google Tag Manager installatie
  3. Open Google tag Manager
  4. Maak een nieuwe tag aan, en kies vervolgens voor Google Analytics: GA4-configuratie
  5. Vul in Google Tag Manager het Metings-ID in (wat je in GA4 ziet)
  6. Vul vervolgens in Google Tag Manager als trigger ‘All Pages’ in

En dat was het al! In 6 stappen kan je nu Google Analytics 4 installeren. Je kunt nu je basis gebruikersdata zien zoals bezochte landingspages en pagina’s per sessie.

 

Google Analytics 4 E-commerce tracking implementatie

Heb je een webshop en wil je meer gegevens zien dan alleen de basis? Met Google Analytics 4 E-commerce tracking kun je al je omzet ook meten. Dit is een iets lastiger proces dan de 6 stappen die we hierboven met je hebben doorlopen. Geen tijd, kennis of zin om zelf GA4 E-commerce tracking in te stellen? Vraag via de knop hieronder een offerte aan en we komen binnen 1 werkdag bij je terug met een plan van aanpak!

Google Ads campagne Online marketing bureau

Onze prijzen

Wij bieden verschillende Google Analytics 4 pakketten aan. Prijzen zijn excl. Btw.

Wat maakt ons uniek?

Netwerk met specialisten

Strategisch partner

10+ Jaar ervaring

Transparant

Vraag een gratis Quick Scan aan

Geheel vrijblijvend binnen 5 werkdagen in je inbox!

Klanten

Een greep uit ons portfolio.

Veelgestelde vragen over GA4 & Google Analytics 4

Hoe werkt Google Analytics 4?

Google Analytics 4 (GA4) werkt in tegenstelling tot de huidige Universal Analytics (UA) op basis van een event-driven model. Dit zorgt ervoor dat je website traffic net op een andere manier gemeten wordt. De sessies en pageviews worden van elkaar losgekoppeld en er wordt een series van events extra gemeten.

Wanneer moet ik overstappen op Google Analytics 4?

Vanaf de zomer in 2023 vervalt Universal Analytics en zal iedereen overgestapt moeten zijn op Google Analytics 4. Als je je data jaar op jaar met elkaar wilt vergelijken raden we dus aan om uiterlijk de zomer van 2022 te beginnen met het aanmaken van GA4. Dit kan tot 2023 gewoon naast de huidige versie van Analitycs (UA) blijven draaien.

Hoe stel ik e-commerce tracking in op Google Analytics 4?

Dit gaat net iets anders in zijn werk als met Universal Analytics. We helpen je hier graag mee verder. Voor Enhanced E-commerce Tracking (aan te raden voor alle webshops) verwijzen we je door naar ons Large pakket voor GA4 implementatie. Dit pakket is terug te vinden als je iets naar boven scrollt op deze pagina.

Kan GA4 naast mijn huidige Analytics draaien?

Zeker! Je kunt een GA4 property maken naast je bestaande Universal Analytics property. 

Wat is het verschil tussen UA en GA4?

Universal Analytics volgt schermweergaven in afzonderlijke mobiel-specifieke eigenschappen, terwijl GA4 zowel web- als app-gegevens in dezelfde eigenschap combineert. Als u zowel web- als app-gegevens volgt in uw GA4-eigendom, moet u rekening houden met het extra app-verkeer bij het vergelijken van pageview-metrics tussen de twee.

Wat zijn de voordelen van GA4?

Verbeterde tracering van de klantreis.
Verbeterde analyse van gebruikersbetrokkenheid.
Krachtigere doelgroepen voor uw advertentiecampagnes.
Meer intelligente privacy- en trackingfuncties voor gebruikers.
Vereenvoudigde instelling van doelen en gebeurtenissen.
Verbeterde visualisaties en rapportage.
Een overvloed aan parameters.

Is GA4 gratis?

Net als Universal Analytics is Google Analytics 4 een gratis eigenschapstype. Er zijn geen kosten verbonden aan het gebruik van een (of meer) GA4-eigenschappen op uw account.

Let’s Get Started

Klaar voor groei & verandering? Laten we samen de conversie verhogen.

Open chat
💬 Contact opnemen?
Hi 👋
Kunnen wij jou helpen?